Tilbake til forside
grønnkål.jpg

Grønnkål

Brassicaceae

Høsting

Grønnkål smaker best etter den første frosten, men kan også høstes før. Knekk av de nedre bladene –på størrelse mellom 15 og 20 cm– tett inntil stilken. La de mindre bladene være igjen slik at de kan vokse seg større. Fjern gule blader og legg dem i komposten. Etter høsting på varme dager, kjøl bladene ned i kaldt vann. La dem tørke før lagring. Planten er hardfør, og kan stå utover vinteren for senere høsting.

Anvendelse og innhold

Grønnkål er spesielt når det gjelder sin enorme næringsinnhold. Den er en eksepsjonell kilde til kostfiber, kalium, kalsium, jern, og vitamin A, og har dessuten betydelige mengder vitamin C. Ikke minst inneholder den svært store mengder av helsefremmende fytokjemiske forbindelser. Grønnkål kan brukes i mange ulike retter, men bør varmebehandles før konsumering. For å bevare mest av næringsinnholdet, foretrekkes dampkoking og steking fremfor vanlig koking. Grønnkål er godt i en grønnsaksblanding, men kan også blandes i en stappe eller ovnsrett. Stilkene kan være harde og fiberaktig, så det er best å fjerne disse fra bladene før grønnkålen brukes i maten.

Lagring

Grønnkål kan holdes fra en til to uker under kjølig forhold, best ved 2°C. Den kan også forvelles og fryses ned til senere bruk.