Tilbake til forside
rosenkål.jpg

Rosenkål

Brassicaceae

Høsting

Rosenkål smaker best etter den første frosten, men den kan også høstes før. Ta ikke de individuelle rosenkålhodene fra stilken, men høst stilken i sin helhet. Fjern bladene og legg dem i komposten. Planten er hardfør, og kan stå utover vinteren for senere høsting.

Anvendelse og innhold

Rosenkål er unik blant grønnsakene i brassica-familien når det gjelder sin innhold av enormt store mengder fytokjemiske forbindelser. Disse forbindelser hjelper kroppen med å opprettholde normal cellevekst, og spiller derfor en nøkkelrolle i et helsefremmende kosthold. Dessuten har rosenkål et høyt innhold av vitaminer, mineraler og kostfiber som blant annet senker kolesterolnivået og bidrar til en god fordøyelse. Rosenkål skal varmebehandles i kort tid før konsumering. Dampkoking eller steking er en bra måte å gjøre dette på, og vil bevare mer næringsinnhold enn når de kokes i vann. Fjern rosenkålhodene fra stilken før bruk; stilken kan ikke spises. Rosenkål er en god tilsetning i en grønnsaksblanding, og en spesiell smakfull kombinasjon er rosenkål og vallnøtter.

Lagring

Når rosenkålhodene sitter igjen på stilken har de lang holdbarhet. Best temperatur for lagring er 2°C.